westervelde

Algemeen

Westervelde ligt even ten zuidwesten van Norg, westelijk van Zuidvelde en ten noordoosten van Veenhuizen. Het is een authentiek esdorpje met een brink. Het dorpje telt ongeveer 170 inwoners, verspreid over circa 70 huizen. In 1840 had Westervelde ongeveer net zoveel bewoners, maar toen had het maar een kleine 30 woonhuizen.

Historie

Rond Westervelde is al heel lang sprake van bewoning, getuige de aanwezigheid van een hunebed. Westervelde In de huidige vorm ontstond omstreeks de late Middeleeuwen, als dochternederzetting vanuit het nabijgelegen Norg. Er was hier al vroeg een bos, het Norgerholt, vermoedelijk een van de oudste bossen van Nederland.  Westervelde komt in de periode 1381 – 1383 voor het eerst voor als Westerlande en vanaf 1484 als Westervelde. In de Franse tijd komt het voor als Wester Velde en in 1867 wordt het nog eens vermeld als Westerveld. In elk geval is Westervelde, net als Zuidvelde, afgeleid van de ligging op het heideveld, namelijk westelijk van het moederdorp Norg.

veldenfoto's 051

Voorzieningen

Westervelde heeft een basisschool OBS de Elsakker aan de Schoolstraat. De school heeft ongeveer 85 leerlingen verdeeld over 4 combinatiegroepen. De kinderen komen niet alleen uit Westervelde zelf maar ook uit de omliggende dorpen. IJs en weder dienende is er een prachtige ijsbaan van ijsvereniging Eensgezindheid beschikbaar. Het dorp heeft een uitmuntende horecagelegenheid die bekend staat onder de naam De Jufferen Lunsingh. In dit hotel-restaurant kunt u in historische sferen genieten van alles wat een goede herberg u kan bieden.

Bijzonderheden

Westervelde ademt op meerdere plaatsen het verleden uit. Er zijn mooie wandel- en fietspaden, zowel verhard als onverhard. Naast het vele natuurschoon zijn het hunebed en de vele historische woningen en boerderijen in en om Westervelde zeker de moeite van het bekijken waard. En als u toch al van plan was om naar de Lufferen Lunsingh te gaan: hier zijn prachtige wandel- en fietsroutes beschikbaar.

veldenfoto's 046    veldenfoto's 089